10 oktober 2009

Fågel, fisk eller mitt i mellan...

Idag hade jag föresatt mig att "bara-vara", datumet i almanackan visar att min far skulle fyllt 69 år och mina tankar var naturligtvis hos honom. Saknaden kräver sitt utrymme och jag bereder den plats inom mig, utan att den för den delen får förta mig. Solen visar ännu en dag upp sig från sin absolut bästa sida och det slår mig att den här hösten sätter alla möjliga rekord i fantastiskt väder! Temperaturen klättrar fortfarande skyhögt så snart solens strålar letar sig över trädkronorna, vindarna är ljumma och det är svårt att ta till sig att det endast är två månader till Lucia. Igår var jag på en av de större butikskedjorna och handlade lite förnödenheter och möttes då redan i dörren av tomtar, glitter, julkort och kulor till granen....milda makter!
Nå, idag har jag således tagit det lugnt och bara ägnat mig åt naturliga väsentligheter, såsom lite "fågelskådning" genom fönstret, då jag igår ställde iordning höstbuffén åt småfåglarna på balkongen. Bilderna blir ju inte fullt lika klara och fina genom fönster, även om de är nytvättade som mina....fönstren alltså...
Men eftersom jag inte lärt mig tågordningen på hur bilderna kommer in här, så får jag börja baklänges...vid vår fina å som rinner genom samhället och som just i dagarna verkligen har finfrämmande i form av 4 grandiosa laxar i kolossalformat. Bilderna är inte bra...jag vet, men ändå. Det har varit otroligt häftigt att sitta och se på hur de leker sig upp och ner i det strömmande vattnet...vänder upp sina glittrande vackra sidor och kommer ibland farande som projektiler precis i vattenytan...helt magiskt!
Det gamla brofästet.
Här är 2 av de vackra skapelserna som besökt vår å. Och här...
Sen kommer vi till de glada matgästerna härutanför. Nötveckan som formligen halsar i sig frön.
Och så till den piggaste av de alla, blåmesen, som ivrigt hackar i sig av såväl jordnötter...
...som talgbollar.
Talgoxar var här också, men de fick jag inga bra bilder på idag. Men nu har jag riggat stativet vid fönstret, så imorrn tar jag nya tag. Har funderat på att lista alla fåglar som besöker mig i höst/vinter.
Ha nu en fortsatt skön helg!

2 kommentarer:

Patrik sa...

Underbart att se dom vackra öringarna. Du tände en strimma av hopp med ditt inlägg.

//Broschan

Hannu sa...

Hej Maria, Du har en fin och intressant blogg med vackra bilder som jag kommer att läsa i fortsättningen.

mvh./Hannu