13 juli 2009

Ko-fika & kalvdans!

Min dag började i arla morgonstund, klockan 5 närmare bestämt, men jag fann ingen riktig anledning att riva igång dagen då....så efter en vända på toa och en vända till köket återvände jag till sängens goa värme. Jag fingrade på stereon och fick på fortsättningen av den cd-bok jag just nu lyssnar till, "En helt annan historia" av och med Håkan Nesser, som jag varmt kan rekomendera. Han har en makalös berättarröst! Oj......nu skäller en råbock på andra sidan ån.....Alice blev nyfiken och flyttade genast sin lekamen från soffan till stolen på balkongen för att riktigt ta in ljudet därutifrån....spännande!
Nåja, jag fortsatte mitt lyssnande på Håkan Nesser ända tills mina egna drömmar tog vid och vävde ett märkligt mönster tillsammans med den deckarstory som pågick vid sidan om.....jag visste knappt ut eller in då en skarp signal kallade mig åter till verkligheten och en väninna undrade om jag möjligen ville följa med på en fika någonstans....jag kan hämta dig om en timme. Hujedamej......jag som under min sjukskrivning skapat mig en liten morgonrutin och behöver en bra stund på mig innan jag är människa....jag är tämligen säker på att detta har med min depression att göra, icke desto mindre viktig för det....snarare tvärtom kanske.
Detta faktum till trots kände jag ändå att det skulle vara mysigt att fara med och kanske just för att det var just hon, förmodligen min mest förstående och kravlösa väninna.
Jag for således ur sängen i väldig fart......nej, det var verkligen en sanning med modifikation, men jag reste mig åtminstone upp ur densamma och tog mig smidigt likt en rostig hammock som sett sina bästa somrar ut till duschen.....och faktiskt...en timme senare var jag duschad, sängen bäddad och vovven rastad och vi for iväg!
Vi landade på Väddö gårdsmejeri, ett mycket vackert ställe med gott fika och härliga mejerivaror till försäljning. Vi köpte en fikakorg innehållande kaffe och kalvdans och gick oss sen ut mot hagen, där genast ett gäng ystra kalvar kom och var nyfikna!
Det blev en helt fantastisk stund med goda samtal, härlig kaffekorg......
....en alldeles enastående god kalvdans!

På vägen hem mötte vi regnet som vi på håll förstått härjat över de inre delarna av kommunen, vi hade dock en i det närmaste klarblå himmel och en strålande sol under hela vår "turné"! En kort visit hos min bror följde sedan innan jag gjorde kväll och återvände till min cd-bok som fått roat mig under några timmar. Nu väntar Beck och sen är denna fina dag till ända!

Inga kommentarer: