09 december 2009

Julfrid?

Onsdagmorgon, en måttlig bit in i julemånaden december. Här och var kan jag nu ana en spirande stress hos människor därute i vimlet. Julen kommer lika plötsligt varje år, den liksom smyger sig på oss människor och när den slutligen drabbar oss känns den ungefär lika chockerande som det första snöovädret....varje år, samma förvirring och panik. Ångesten pulserar i tinningarna, ymniga svettningar bryter fram under varma kläder i julhandeln.....hur ska vi nu få till det så just den där magiska dagen blir....just så magisk som alla vill ha den.... (Alla är kanske att ta i.....vi är ju några få som klivit ur den gängse tågordningen...) Men de är många, de där stackars människorna som är övertygade om att det inte blir nån jul utan skinka, syltor, ostar, gröt, alladinchoklad, tomtar, paket, gran, julgardiner, stjärnor och mycket mycket mer. Trots allt, kära Ni, så infinner sig de "magiska" juldagarna i stort sett över hela vår jord....även långt ifrån våra dingnande julbordfrossor och pakethögar som närapå välter den välutsmyckade granen.....det blir jul ändå, även utan alla invanda julattribut.....faktiskt. Jag skulle vilja få människor att varva ner istället för varva upp inför julen....Ni blir så mycket godare och gladare mot andra såväl som mot Er själva! Ta en stund för dig själv....fundera över vad som verkligen är viktigt för dig. Var snäll mot dig själv, ställ inte så höga krav.....jag menar....."it's christmas after all"......och du ska se att den faktiskt kommer att "bli alldeles, alldeles underbar".

Advent

"Advents tid kom till mitt ensamma hus;

jag sätter i staken ett sparat ljus.

Något skall ske bortom frostig advent;

jag väntar en gåva som Herren sänt.

Den gåvan är av ett helt annat slag

än gåvor vi ger varann var dag.

Öppna din tillstängda dörr i ditt hus,

så lyser i mörkret ett litet ljus."

Carl-Bertil Agnestig

2 kommentarer:

Hannu sa...

Önskar dig ett Gott Nytt År !
Och massor av nya naturupplevelser som ger dig kraft och styrka.

/Hannu

Anonym sa...

Jag minns en underbar jul hos bror din, kan det ha varit 2003?